הבנת המודל העסקי של פייסבוק

על מה נדבר...?

צומילוג- בלוג קידום אתרים

BOOST לעסקים – רק אנחנו עוזרים ללקוחות שלנו למכור!

הקליקו כאן לתיאום 👇 שיחת ייעוץ חינם!

*10 דק' וללא התחייבות | 1 על 1 | מדברים מעשית על העסק שלך

פייסבוק חוגגת 15 בחודש הבא. כשמארק צוקרברג ייסד את פייסבוק, הוא לא ניסה להקים חברה גלובלית. הוא הבין שכמעט כל דבר ניתן למצוא באינטרנט- מוסיקה, ספרים, מידע – מלבד הדבר החשוב ביותר: אנשים. אז הוא בנה שירות שאנשים יכולים להשתמש כדי להתחבר וללמוד זה על זה. במהלך השנים, מיליארדים מצאו את זה שימושי, ופייסבוק הקימה מאז שירותים נוספים שאנשים ברחבי העולם אוהבים ומשתמשים בכל יום.

המודל העסקי של פייסבוק

לאחרונה צצו הרבה שאלות על המודל העסקי של פייסבוק, להלן הסבר העקרונות של איך פייסבוק פועלת:

צוקרברג מאמין שכולם צריכים להשמיע את קולם ולהיות מסוגלים להתחבר. אם פייסבוק מחויבת לשרת את כולם, אז השרות שלה צריך להיות נגיש לכולם. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להציע שירותים בחינם, הדבר מתאפשר בזכות הפרסומות.

בסופו של דבר, צוקרברג מאמין שהעקרונות החשובים ביותר סביב הנתונים הם שקיפות, בחירה ושליטה. פייסבוק צריכה להיות ברורה לגבי הדרכים שבהן היא משתמשת במידע, ואנשים צריכים לקבל החלטות ברורות לגבי אופן השימוש במידע שלהם. פייסבוק מאמינה כי רגולציה המיישמת עקרונות אלה ברחבי האינטרנט תהיה טובה לכולם.

אנשים טוענים שאם הם כבר רואים מודעות, עדיף שיהיו רלוונטיות אליהם. זה אומר שפייסבוק צריכה להבין את האינטרסים של האנשים. לכן, היא יוצרת קטגוריות לפי דפים שאנשים אוהבים, סימוני לייק ועוד. לדוגמא, אנשים שאוהבים דפים על גינון וחיים בספרד –פייסבוק מחייבת את המפרסמים להציג מודעות לקטגוריה זו. למרות שהפרסום לקבוצות ספציפיות היה קיים הרבה לפני האינטרנט, פרסום מקוון מאפשר מיקוד מדויק הרבה יותר ועקב כך פרסומים רלוונטיים יותר.

האינטרנט גם מאפשר שקיפות רבה יותר ושליטה על הפרסומים שאנו רואים בשונה מבטלוויזיה, רדיו או פליירים. בפייסבוק למשתמש ישנה שליטה על המידע שיוצג והוא יכול לחסום כל מפרסם שיגיע אליו. משתמש יכול לגלות מדוע הוא רואה מודעה ולשנות את ההעדפות שלו כדי לקבל רק מודעות שהוא מעוניין לראות. כל אחד יכול להשתמש בכליי השקיפות של פייסבוק כדי לראות כל מודעה אחרת שמפרסם מציג לכל אחד.

עם זאת, ישנם כמה מודאגים לגבי המורכבות של המודל הזה. בעסקה רגילה, אתה משלם עבור מוצר או שירות שאתה מקבל. כאן אתה מקבל את השירותים שלפייסבוק בחינם –והיא פועלת בנפרד עם מפרסמים כדי להציג לך מודעות רלוונטיות. המודל הזה יכול להרגיש אטום, ואנשים לא בוטחים במערכות שהם לא מבינים בהן.

לפעמים אנשים מניחים שפייסבוק עושים דברים שהם לא עושים. לדוגמה, הם לא מוכרים מידע על אנשים, למרות שלעתים ישנם דיווחים שכן. מכירת מידע של אנשים למפרסמים תהיה מנוגדת לאינטרסים העסקיים של פייסבוק, שכן היא תפחית מהערך הייחודי של השירות שלהם למפרסמים. למעשה, יש להם תמריץ חזק להגן על המידע של אנשים מלהיות נגיש למישהו אחר.

האם האינטרסים של פייסבוק זהים לשלנו?

יש החוששים שמודעות יוצרות אי-התאמה בין האינטרסים של פייסבוק לבין אנשים המשתמשים בשירותים שלהם. צוקרברג נשאל לעתים קרובות אם יש להם תמריץ להגדיל את ההתחייבות בפייסבוק כי זה יוצר יותר פרסום, גם אם זה לא עומד בראש מעיינם של אנשים.

צוקרברג טוען שכולם צריכים להשמיע את קולם ולהיות מסוגלים להתחבר. אם פייסבוק מחויבת לשרת את כולם, אז השרות שלה צריך להיות נגיש לכולם. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להציע שירותים בחינם, הדבר מתאפשר בזכות הפרסומות.

פייסבוק מתמקדת מאוד בסיוע לאנשים לשתף ולהתחבר יותר, שכן מטרת השירות שלהם היא לעזור לאנשים לשמור על קשר עם בני משפחה, חברים וקהילות. אבל מנקודת מבט עסקית, חשוב שהזמן שלהם ינוצל היטב או שהם לא ישתמשו השירותים שלפייסבוק לאורך זמן רב. קליקבייט ושאר הג'אנק עשויים ליצור מעורבות בטווח הקרוב, אך זה יהיה טיפשי עבורם להראות את זה בכוונה, כי זה לא מה שאנשים רוצים.

שאלה נוספת היא האם פייסבוק משאירה תוכן מזיק או מעורר מחלוקת, משום שהוא מניע מעורבות. היא לא. אנשים תמיד אומרים שהם לא מעוניינים לראות את התוכן הזה והמפרסמים אינם רוצים שהמותגים שלהם יקושרו לתוכן שכזה. הסיבה היחידה שתוכן רע עדיין קיים היא כי העובדים ומערכות הבינה-המלאכותית בהן פייסבוק משתמשת לא מושלמים. לא כי יש לה תמריץ להתעלם ממנו אלא כי המערכות שלה עדיין מתפתחות ומשתפרות.

האם המודל העסקי של פייסבוק מעודד איסוף ושימוש במידע עלינו?

לבסוף, נשאלת השאלה החשובה האם מודל הפרסום מעודד חברות כמו פייסבוק להשתמש ולאחסן מידע אודותינו.

אין ספק שפייסבוק אוספת מידע מסוים עבור מודעות פרסום – אך מידע זה בדרך כלל גם חשוב עבור אבטחה ותפעול השירותים שלהם. לדוגמה, חברות לעיתים קרובות מכניסות קוד לאפליקציות והאתרים שלהם, כך שכאשר אדם בודק פריט מסוים, הם שולחים מאוחר יותר תזכורת כדי להשלים את הרכישה. אבל קוד זה הוא גם חשוב במציאת הונאות וחשבונות מזויפים.

פייסבוק נותנת לאנשים שליטה מלאה בשימוש במידע עליהם עבור מודעות פרסום, אך איננה מאפשרת להם לשלוט באופן בו היא משתמשת במידע לצורך אבטחה או הפעלה של השירותים שלהם. וכאשר הם ביקשו מאנשים אישור להשתמש במידע עליהם כדי לשפר את התכנים שהם רואים, זהו חלק מציות לתוכנית הכללית להגנה על נתונים של האיחוד האירופי, והרוב המכריע הסכים לכך כי הם מעדיפים מודעות רלוונטיות יותר.

בסופו של דבר, צוקרברג מאמין שהעקרונות החשובים ביותר סביב הנתונים הם שקיפות, בחירה ושליטה. פייסבוק צריכה להיות ברורה לגבי הדרכים שבהן היא משתמשת במידע, ואנשים צריכים לקבל החלטות ברורות לגבי אופן השימוש במידע שלהם. פייסבוק מאמינה כי רגולציה המיישמת עקרונות אלה ברחבי האינטרנט תהיה טובה לכולם.

חשוב להבין, כי ישנם יתרונות ברורים במודל העסקי הזה. מיליארדי אנשים מקבלים שירות בחינם כדי להישאר מחוברים לאלו שהם אוהבים וכדי שיוכלו להביע את עצמם. עסקים קטנים, אשר יוצרים את רוב המשרות והצמיחה כלכלית ברחבי העולם, מקבלים גישה לכלים המסייעים להם לשגשג. יש יותר מ -90 מיליון עסקים קטנים בפייסבוק, והם מהווים חלק גדול מהעשייה שלה. רוב העסקים לא יכולים להרשות לעצמם לקנות מודעות טלוויזיה או שלטי חוצות, אבל עכשיו יש להם גישה לכלים שרק חברות גדולות יכלו להשתמש לפני. בסקר עולמי, מחצית העסקים בפייסבוק אומרים שהם שכרו יותר אנשים מאז שהצטרפו. הם משתמשים בשירותים שלפייסבוק כדי ליצור מיליוני מקומות עבודה.

עבור פייסבוק, הטכנולוגיה היתה תמיד על לשים את הכוח בידי אנשים רבים ככל האפשר. אם אתה מאמין בעולם שבו כולם מקבלים הזדמנות להשתמש בקול שלהם והזדמנות שווה להישמע. עולם שבו כל אחד יכול להתחיל עסק מאפס, אז חשוב לבנות טכנולוגיה המשרתת את כולם. זה העולם אותו פייסבוק בונה, והמודל העסקי שלה מאפשר זאת.

עדיין מעוניינים לעשות הכל בכוחות עצמכם…?
יש דברים שכדאי להשאיר למומחים.
צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם.

הקליקו כאן לתיאום 👇 שיחת ייעוץ חינם!

*10 דק' וללא התחייבות | 1 על 1 | מדברים מעשית על העסק שלך