הבנת המודל העסקי של פייסבוק

צומילוג- בלוג קידום אתרים

הבנת המודל העסקי של פייסבוק

פייסבוק חוגגת 15 בחודש הבא. כשמארק צוקרברג ייסד את פייסבוק, הוא לא ניסה להקים חברה גלובלית. הוא הבין שכמעט כל דבר ניתן למצוא באינטרנט- מוסיקה, ספרים, מידע – מלבד הדבר החשוב ביותר: אנשים. אז הוא בנה שירות שאנשים יכולים להשתמש כדי להתחבר וללמוד זה על זה. במהלך השנים, מיליארדים מצאו את זה שימושי, ופייסבוק הקימה מאז שירותים נוספים שאנשים ברחבי העולם אוהבים ומשתמשים בכל יום.

לאחרונה צצו הרבה שאלות על המודל העסקי שלהם, להלן הסבר העקרונות של איך פייסבוק פועלת:

צוקרברג מאמין שכולם צריכים להשמיע את קולם ולהיות מסוגלים להתחבר. אם פייסבוק מחויבת לשרת את כולם, אז השרות שלה צריך להיות נגיש לכולם. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להציע שירותים בחינם, הדבר מתאפשר בזכות הפרסומות.

בסופו של דבר, צוקרברג מאמין שהעקרונות החשובים ביותר סביב הנתונים הם שקיפות, בחירה ושליטה. פייסבוק צריכה להיות ברורה לגבי הדרכים שבהן היא משתמשת במידע, ואנשים צריכים לקבל החלטות ברורות לגבי אופן השימוש במידע שלהם. פייסבוק מאמינה כי רגולציה המיישמת עקרונות אלה ברחבי האינטרנט תהיה טובה לכולם.

אנשים טוענים שאם הם כבר רואים מודעות, עדיף שיהיו רלוונטיות אליהם. זה אומר שפייסבוק צריכה להבין את האינטרסים של האנשים. לכן, היא יוצרת קטגוריות לפי דפים שאנשים אוהבים, סימוני לייק ועוד. לדוגמא, אנשים שאוהבים דפים על גינון וחיים בספרד –פייסבוק מחייבת את המפרסמים להציג מודעות לקטגוריה זו. למרות שהפרסום לקבוצות ספציפיות היה קיים הרבה לפני האינטרנט, פרסום מקוון מאפשר מיקוד מדויק הרבה יותר ועקב כך פרסומים רלוונטיים יותר.

האינטרנט גם מאפשר שקיפות רבה יותר ושליטה על הפרסומים שאנו רואים בשונה מבטלוויזיה, רדיו או פליירים. בפייסבוק למשתמש ישנה שליטה על המידע שיוצג והוא יכול לחסום כל מפרסם שיגיע אליו. משתמש יכול לגלות מדוע הוא רואה מודעה ולשנות את ההעדפות שלו כדי לקבל רק מודעות שהוא מעוניין לראות. כל אחד יכול להשתמש בכליי השקיפות של פייסבוק כדי לראות כל מודעה אחרת שמפרסם מציג לכל אחד.

עם זאת, ישנם כמה מודאגים לגבי המורכבות של המודל הזה. בעסקה רגילה, אתה משלם עבור מוצר או שירות שאתה מקבל. כאן אתה מקבל את השירותים שלפייסבוק בחינם –והיא פועלת בנפרד עם מפרסמים כדי להציג לך מודעות רלוונטיות. המודל הזה יכול להרגיש אטום, ואנשים לא בוטחים במערכות שהם לא מבינים בהן.

לפעמים אנשים מניחים שפייסבוק עושים דברים שהם לא עושים. לדוגמה, הם לא מוכרים מידע על אנשים, למרות שלעתים ישנם דיווחים שכן. מכירת מידע של אנשים למפרסמים תהיה מנוגדת לאינטרסים העסקיים של פייסבוק, שכן היא תפחית מהערך הייחודי של השירות שלהם למפרסמים. למעשה, יש להם תמריץ חזק להגן על המידע של אנשים מלהיות נגיש למישהו אחר.

יש החוששים שמודעות יוצרות אי-התאמה בין האינטרסים של פייסבוק לבין אנשים המשתמשים בשירותים שלהם. צוקרברג נשאל לעתים קרובות אם יש להם תמריץ להגדיל את ההתחייבות בפייסבוק כי זה יוצר יותר פרסום, גם אם זה לא עומד בראש מעיינם של אנשים.