התרחבות המהפכה הדיגיטאלית במסחר בעקבות משבר וירוס הקורונה

על מה נדבר...?

התרחבות המהפכה הדיגיטאלית במסחר בעקבות משבר ווירוס הקורונה

BOOST לעסקים – רק אנחנו עוזרים ללקוחות שלנו למכור!

הקליקו כאן לתיאום 👇 שיחת ייעוץ חינם!

*10 דק' וללא התחייבות | 1 על 1 | מדברים מעשית על העסק שלך

בעקבות מגפת וירוס הקורונה והחשש מהידבקות של העובדים, מקומות עבודה רבים מבקשים מהעובדים לעבוד מהבית מבלי להגיע פיזית למשרדים. כך גם האוניברסיטאות עוברות ללמד באופן מלא להוראה מקוונת, המסעדות עוברות להזמנה טלפוניות ושירותי משלוחים בלבד מבלי לשבת במקום, כל דבר על מנת לנסות להציל את העסק ולשרוד את תקופת המשבר, בזמן שעסקים אחרים לא יכולים לעבור לעבודה מקוונת ונאלצים לסגור את העסק וללכת הבייתה. לדוגמא, יצרניות הרכב הגדולות לא יכולות לנהל את העבודה מהבית, לכן הן נאלצות לסגור את המפעלים שלהן, לפטר או להוציא לחל"ת את העובדים ולהמתין בסבלנות לפיצויי כלשהו, אם בכלל. כיום, אנו עדים למהפך הארגוני המהיר ביותר בתולדות המשרד המודרני במאה השנים האחרונות.

נכון שבמשך שנים רבות חברות התמודדו עם משברים פיננסיים כמו המשבר הכלכלי והמיתון הגדול שפקד את העולם בשנת 2008 ורבים סבלו מלחמות ופיגועים, הפתעות בחירות ומשברי בריאות קודמים. אך מעולם לא התמודדו עם כלכלות שהגיעו להלם ברמה הזאת. ושום דבר לא ממש משתווה לחלוקה הפיזית-דיגיטלית שנוצרה בגלל המשבר וכיצד הוא משפיע על אופי העבודה, וכמובן על אופן העבודה בעתיד, בסיום המשבר.

במובנים מסוימים, גם אתה בעסק שלך יכול להתחקות אחר המתרחש כיום בשינוי הדיגיטלי ענק שכבר נמצא בעיצומו. חברות עוברות כבר שנים שינוי דיגיטלי שמבוסס יותר ויותר על תוכנה, נתונים ורשתות דיגיטליות, הדורשות מבנה הפעלה חדשה במהותה.

פרדיגמת הדיגיטל, ההיקף והלמידה הדיגיטליים האלה כבר קשה אפילו לארגונים מבוססים לאמץ. המגיפה רק עושה את זה יותר מאתגר על ידי הוספת ממד רביעי חשוב יותר ויותר למודלי הפעלה דיגיטליים: עבודה וירטואלית. כיום, במקום דיגיטציה של מערכת היחסים בין משרד ללקוח בלבד, המודל הווירטואלי דיגיטציה של מערכת היחסים בין משרד לעובד. כתוצאה מכך, משרדים חשובים פחות; עבודה מהבית אינה רק אפשרית, אלא לעתים קרובות אפילו עדיפה.

צורך זה במעבר לעבודה מקוונת במקום במשרד שנוצר בגלל ווירוס הקורנה, מניע מהפכה דיגיטלית ומעמיק את ההבדלים בין אנשים ברחבי חברות בקצב מדהים. בפרק זמן של ימים, הווירטואליזציה של כמעט כל תהליך שניתן היה לבצע דיגיטציה במהירות – חשבו על ועידת וידיאו המאפשרת דיון בין המקרים, רפואה המאפשרת אבחון וטיפול מרחוק. אנו רואים דיגיטציה של מצרים עתיקים רבים של עסקים מסורתיים. הבורסה בניו יורק רק סגרה את המסחר במקום ועברה למסחר אלקטרוני.

אך עסקים ותהליכים מסוימים עדיין דורשים קרבה פיזית – חשבו על בתי מלון, חנויות מסחר גדולות, סוכנויות רכב, חנויות מכולת וקמעונאות מסורתית. בנוסף, לא כל השירותים בדיגיטל עם ליבת הפעלה דיגיטלית ניתנות ליישום בפועל באותה מידה. למרות שיש להם גרעין הפעלה ממרכזי תוכנה ונתונים, Uber ו- Lyft ממנפים קהילות ענק המבצעות עבודה מסורתית למילוי צרכי הפעלה. באופן דומה, אמזון מעסיקה עשרות אלפי עובדים ידניים העובדים במחסנים ומניעים משאיות משלוחים דווקא בתקופה זו כאשר הזמנות און ליין מזנקות מידי יום, ואלי דווקא בגלל תקופת החגים ברחבי העולם (פסח, חג הפסחא וראמדאן).

ההשקעה לשינוי דיגיטלי עלתה באופן דרמטי. כעת, המעבר לעבודה מהבית של המשרד אינה סתם מתכון לביצועים גבוהים יותר, אלא מהותי בהרבה לתעסוקת העובדים ובריאות הציבור. זה יוצר פער חדש דיגיטלי אשר יעמיק את השברים בחברה שלנו. החברות שלא יכולות להשתנות בין לילה יישארו הרחק מאחור, ויחשפו את עובדיהן לסיכון גובר למצוקה כלכלית, בריאותית ופיזית. חלוקה זו אינה רק בין חברות, אלא גם גורמת שונים בתוך החברות עצמן. באמזון, ללא ספק אחת החברות הדיגיטליות המצליחות בעולם, עובדי המחסנים מתחילים למחות בשל העומס והצפיפות שנוצרו כתוצאה מגיוס עובדים נוספים, הם מוחים על הכאוס והתפרצות פוטנציאלית של וירוס הקורונה בין העובדים.

התרחיש שעולה במוחם בוודאות שעתיד להתרחש, זה רק עניין של זמן. בעוד עסקים/חברות וירטואליים אחרים כמו חינוך ותוכנה ממשיכים לפעול, סגירות ופיטורים של עסקים אחרים, שלא יכולים להתאים את עצמם למהפכה הדיגיטאלית שמתרחשת כרגע בעולם, לא מאחרים לבוא, ומספרם רק הולך ועולה. לדוגמה, ב- 26 במרץ ארה"ב מחלקת העבודה דיווחה כי 3.3 מיליון אמריקאים הגישו תביעות אבטלה ראשוניות במהלך השבוע, המספר הגבוה ביותר בהיסטוריה. ברגע שביר כזה, עלינו להכיר בכך שלא ניתן לנהל את הכלכלה על ידי חברות דיגיטליות בלבד.

ללא ספק, משבר הקורונה הנוכחי מעניק לנו מבט מפחיד, מקרוב, כיצד חלוקת הדיגיטל תמשיך ללוות אותנו לאורך תקופת הקורונה, וסיכויי גבוה מאוד שגם בתום תקופה זו. האם עסקים שונים וממשלות ברחבי העולם יכולים ומסוגלים לעבוד יחד כדי להציל אותנו מאותו עתיד? כנראה שאין תשובה ברורה וחד משמעתית לסוגייה זו. כעת, ניתן רק להמתין ולראות איך ייראו חיינו בסיום תקופה מאתגרת זו.






לפני שנתחיל, סקירה קצרה של וירוס הקורונה, החל מרגע ההתפרצות ועד עכשיו:

עדיין מעוניינים לעשות הכל בכוחות עצמכם…?
יש דברים שכדאי להשאיר למומחים.
צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם.

הקליקו כאן לתיאום 👇 שיחת ייעוץ חינם!

*10 דק' וללא התחייבות | 1 על 1 | מדברים מעשית על העסק שלך